Tuesday, October 4, 2016

Kefahaman Seputar Indeks Massa Tubuh

Salah satu cara untuk tahu berapa besar risiko kesihatan anda ialah dengan indeks massa tubuh. Kaedah ini digunakan untuk menentukan berat badan yang sihat mengikut berat dan tinggi badan.

Angka indeks massa tubuh atau dalam bahasa English ialah body mass index (BMI) digunakan untuk menunjukkan kategori berat badan seseorang adakah sudah proporsional atau tidak. Dengan BMI, seseorang akan tahu adakah dia termasuk kategori berberat badan normal, kelebihan, atau malah kekurangan.

Kefahaman Seputar Indeks Massa Tubuh

Anggaran jumlah total lemak dalam tubuh yang muncul ialah hasil dari pembahagian berat badan seseorang dalam unit kilogram dengan tinggi mereka dalam meter kuadrat. Bagi beberapa kumpulan orang, nilai indeks massa tubuh kemungkinan tidak tepat. Mereka yang sedang hamil, bina badan, atau atlet dengan tahap aktiviti tinggi ialah golongan yang kemungkinan nilai IMT mereka tidak menggambarkan kesihatan pada masa itu. Artinya, meski nilai IMT mereka di atas normal, ini bukan bermakna mereka mempunyai lemak berlebihan.

Pengiraan IMT dibahagi menjadi empat kategori.

  • Seseorang mengalami obesiti jika IMT-nya sama dengan atau di atas 30.
  • Pada masa IMT seseorang menyentuh angka 25-29,9, maka dia dikategorikan mengalami kelebihan berat badan.
  • IMT normal berada di julat 18,5-24,9.
  • Jika seseorang mempunyai IMT di bawah angka 18.5, maka orang tersebut mempunyai berat badan di bawah normal.


Sementara untuk penduduk Asia, termasuk Indonesia, pengelompokan IMT ialah sebagai berikut:

  • Seseorang mengalami obesiti jika IMT-nya berada di atas 25.
  • Pada masa IMT seseorang menyentuh angka 23-24,9, maka dia dikategorikan mengalami kelebihan berat badan.
  • IMT normal berada di julat 18,5-22,9.
  • Jika seseorang mempunyai IMT di bawah angka 18.5, maka orang tersebut mempunyai berat badan di bawah normal.


Malangnya, angka-angka di atas juga kurang tepat jika diterapkan kepada pesakit gangguan makan, seperti anoreksia nervosa. Angka indeks massa tubuh juga tidak mewakili bagi mereka yang mengalami obesiti tahap ekstrim.

Jangan Terlalu Bergantung Indeks Massa Tubuh

IMT memang boleh dijadikan sandaran agar seseorang waspada terhadap berat badan yang tidak normal, namun jika hanya bergantung kepada IMT secara berlebihan bukanlah tindakan yang tepat.

Salah satu kelemahan pengiraan indeks massa tubuh ialah tidak akuratnya saat menghitung lemak tubuh pada anak-anak dan perempuan. Jika ada dua individu mempunyai indeks massa tubuh yang sama, tetapi berbeza jenis kelamin dan usia, maka hal tersebut perlu juga diambil kira.

Berdasarkan umur sebagai contoh, orang dewasa cenderung mempunyai lebih banyak lemak badan berbanding anak-anak. Demikian juga terhadap jenis kelamin, kaum hawa secara semulajadi mempunyai lemak badan yang lebih banyak daripada lelaki.

Dari mana asal berat badan seseorang juga boleh menjadi perhitungan indeks massa tubuh menjadi tidak tepat, sebagai contoh saja para atlet atau bina badan. Kedua-dua kumpulan ini kemungkinan mempunyai berat badan yang lebih banyak berasal dari massa otot bukan lemak tubuh.

Demikian juga dengan aktiviti dan bentuk tubuh seseorang. Walau mempunyai indeks massa tubuh yang normal, orang-orang dengan gaya hidup sedentari kemungkinan mempunyai lemak tubuh lebih banyak. Untuk jenis badan berbentuk epal dan pir, lokasi lemak perlu lebih dipertimbangkan berbanding hanya tertumpu pada nilai IMT.

Pemilik bentuk tubuh epal yang kandungan lemak di perutnya lebih tinggi, dinilai lebih terdedah mendapat gangguan kesihatan. Lemak yang mengendap di sekitar pinggang berkaitan dengan risiko penyakit jantung dan diabetes jenis 2. Pemilik tubuh bentuk pir yang mempunyai timbunan lemak di pinggul dan paha dianggap lebih selamat daripada ancaman penyakit-penyakit tersebut.

Hal yang patut diperhatikan namun luput dari perhitungan ala IMT ialah etnik seseorang. Masing-masing etnik dihadapkan kepada ancaman kesihatan tersendiri. Membandingkan orang Asia dan orang kulit putih dengan IMT yang sama, orang beretnis Asia berisiko lebih tinggi mengalami diabetes. Bagi orang Asia, IMT 27 atau lebih tinggi sudah termasuk obesiti. Padahal, kategori obesiti secara umum berada pada julat IMT lebih daripada 30.

Terlepas dari segala kekurangannya, pengiraan IMT baik diketahui terutama sebagai peringatan seseorang akan penyelenggaraan berat badan yang sihat. Dengan mempunyai berat badan yang normal, keuntungan yang berikut boleh didapatkan.

  • Mengurangkan berat badan secara tidak langsung juga mengurangkan kolesterol, trigliserida, glukosa darah, dan mengurangkan risiko terkena diabetes jenis 2.
  • Peredaran darah dan metabolisme juga akan lebih baik jika seseorang mempunyai berat badan yang ideal.
  • Berat badan normal juga dapat mengurangkan risiko terkena penyakit jantung dan kanser tertentu.
  • Berat badan yang normal membolehkan seseorang dapat melakukan aktiviti lebih banyak.
  • Berat badan yang sesuai juga meminimumkan seseorang dari risiko terkena sakit sendi dan sakit otot.
  • Orang yang mempunyai berat badan normal mempunyai pola tidur yang lebih baik berbanding mereka yang tidak.
  • Prestasi jantung akan lebih ringan bagi seseorang dengan berat badan normal.


Menyedari banyaknya keuntungan mempunyai berat badan ideal, pengetahuan mengenai indeks massa tubuh masih layak untuk dipertahankan terutama sebagai kawalan diri. Pastikan pola makan yang sihat dan sukan yang teratur menjadi kebiasaan anda sehari-hari.

Related Posts

Kefahaman Seputar Indeks Massa Tubuh
4/ 5
Oleh