Saturday, October 8, 2016

Hakikat Mengenai Diet Karbohidrat

Paleo, Dukan, Atkins, dan South Beach ialah contoh diet karbohidrat yang boleh sering dilakukan untuk mengurangkan berat badan. Namun perlu diteliti adakah diet ini selamat dijalankan atau tidak.

Diet karbohidrat ialah pola makan yang mengurangkan pengambilan karbohidrat atau mengelakkan makanan yang mengandung karbohidrat tinggi guna menurunkan berat badan. Contoh makanan berkarbohidrat ialah pasta, roti, beras, bijirin, dan lain-lain termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi karbohidrat. Pola makan diet karbohidrat ini biasanya mengambil makanan yang tinggi protein dan lemak.

Hakikat Mengenai Diet Karbohidrat

Apa Sebab Memilih Diet Karbohidrat?

Karbohidrat jahat (misalnya yang ditemui dalam gula, roti putih, pasta, biskut, dan bijirin) mengandungi indeks glycemic yang tinggi. Bermakna, makanan tersebut menyebabkan peningkatan gula darah secara mendadak dan tajam. Jika tidak digunakan, gula darah tersebut akan disimpan sebagai lemak.

Dalam keadaan normal, tubuh membakar karbohidrat untuk dijadikan bahan bakar atau tenaga. Apabila pengambilan karbohidrat dikurangkan secara drastik dengan melakukan diet karbohidrat, badan akan mula memasuki proses kitosis iaitu membakar lemak untuk mendapatkan bahan bakar. Apabila lemak dibakar dan menjadi sumber tenaga utama, berat badan pun kemungkinan akan berkurang.

Diet rendah karbohidrat pun diduga dapat menyokong dalam mengelakkan atau membetulkan keadaan kesihatan yang serius, seperti sindrom metabolik, diabetes, tekanan darah tinggi (hipertensi), dan penyakit kardiovaskular. Diet karbohidrat juga boleh meningkatkan kolesterol baik HDL. Namun tidak ada cukup bukti yang mengatakan jika diet rendah karbohidrat berguna bagi kesihatan jantung.

Selamatkah Diet Karbohidrat?

Cukup susah menghapuskan karbohidrat sepenuhnya dari pengambilan makanan. Karbohidrat ialah sumber utama tenaga tubuh. Jika pengambilan karbohidrat dikurangkan secara tiba-tiba dan mendadak, pelbagai kesan sampingan seperti keletihan, sakit kepala, bau mulut, lelah, sembelit, atau cirit-birit boleh akan dialami.

Selain itu, dalam jangka panjang diet karbohidrat boleh menyebabkan badan kekurangan serat, vitamin atau mineral, menyebabkan tulang reput, dan meningkatkan gangguan pencernaan, serta risiko pelbagai penyakit kronik. Diet karbohidrat pun tidak digalakkan untuk ibu mengandung kerana boleh tidak selamat bagi bayi dalam kandungan.

Kajian menunjukkan jika diet rendah karbohidrat didakwa lebih ampuh dalam mengurangkan berat badan di tahun pertama berbanding diet rendah lemak. Tapi selepas satu tahun, penurunan berat badan antara dua jenis diet ini sama.

Diet karbohidrat didakwa selamat dijalankan dalam jangka pendek tetapi tidak jelas adakah ada risiko kesihatan jangka panjang yang ditimbulkan. Ini kerana kebanyakan kajian berlangsung kurang dari satu tahun.

Beberapa ahli kesihatan percaya bahawa jika menukar kalori dari karbohidrat dengan pengambilan lemak dan protein dalam jumlah yang besar boleh meningkatkan risiko penyakit jantung atau kanser tertentu. Ahli pemakanan pun masih meragukan diet rendah karbohidrat jika mengehadkan makanan sihat seperti biji-bijian serta sayur-sayuran dan buah-buahan tertentu.

Daripada menghadkan pengambilan karbohidrat, dianjurkan untuk mengurangkan makanan manis seperti gula-gula, coklat, biskut, kuih, atau minuman ringan dengan tambahan gula. Jika sering dimakan, makanan tinggi kalori dan gula tersebut boleh boleh meningkatkan risiko kerosakan gigi dan kenaikan berat badan.

Disyorkan mengambil sumber karbohidrat yang lebih sihat seperti biji-bijian utuh, kentang, sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, dan produk susu rendah lemak dengan nutrisi yang berguna bagi tubuh. Serat dalam makanan tersebut membantu mengekalkan perut tetap sihat dan membuat anda kenyang.

Apabila anda mengambil kira untuk melakukan diet karbohidrat, rujuk terlebih dahulu dengan doktor atau ahli gizi untuk melihat adakah pola makan tersebut sesuai bagi anda atau tidak.

Related Posts

Hakikat Mengenai Diet Karbohidrat
4/ 5
Oleh