Friday, October 14, 2016

Elakkan Strok Dan Penyakit Jantung Dengan Diet Garam

Walau diperlukan oleh tubuh, terlalu banyak mengambil garam atau sodium justeru dapat meningkatkan tekanan darah. Yuk, hadkan pengambilan garam dengan diet garam.

Tahukah anda bahawa garam tersembunyi dalam pelbagai makanan? Garam atau sodium ada secara semulajadi di sebahagian besar makanan, mulai dari garam meja, susu, buah bit, saderi, hingga produk makanan monosodium glutamat (MSG), soda kue, sos, dan kicap. Makanan beku, makanan ringan yang diproses, daging olahan, sup dalam tin, keju, bijirin, dan roti juga mengandungi garam. Dan ada satu jenis makanan yang amat disukai namun tinggi sekali garamnya, iaitu makanan cepat saji.

Elakkan Strok Dan Penyakit Jantung Dengan Diet Garam

Faedah dan Bahaya Garam

Garam mengandungi natrium, zat yang diperlukan tubuh. Fungsinya untuk mengawal tekanan dan volume darah, mengekalkan kadar cecair dalam tubuh, dan membantu kerja otot dan saraf (menghantar impuls saraf dari otak ke seluruh tubuh). Tetapi, ini jika dimakan secara keterlaluan, justeru akan meningkatkan risiko tekanan darah tinggi (hipertensi) yang pada akhirnya menyebabkan strok atau penyakit jantung.

Jika tubuh kelebihan garam, buah pinggang melepaskan lebih banyak air hingga membuat jumlah darah yang dipam keluar oleh jantung meningkat. Ini membuat jantung harus bekerja lebih keras guna membekalkan darah segar ke tubuh. Selain itu, kadar garam yang tinggi dalam tubuh juga boleh menyebabkan pengumpulan cecair dalam tubuh pada pesakit gagal jantung kongestif, sirosis hati, penyakit buah pinggang, dan mengganggu fungsi saraf normal. Dengan melakukan diet garam yang benar, Anda boleh terhindar dari bahaya garam yang boleh membahayakan diri sendiri dan keluarga.

Bagaimana Menjalankan Diet Garam

Apabila setiap makanan yang kita konsumsi mengandungi garam, bayangkan seberapa tinggi timbunan garam dalam tubuh. Sedangkan bilangan maksimum pengambilan garam yang disyorkan masuk ke dalam tubuh tiap harinya hanya 6 gram. Jumlah tersebut disyorkan untuk kanak-kanak usia 11 tahun hingga orang dewasa. Tentunya semakin kecil usia anak, semakin sedikit pula pengambilan garam yang boleh masuk ke tubuh.

Oleh kerana itu, mari kurangkan pengambilan garam dengan cara diet garam berikut ini:

  • Kurangkan pemakaian garam semasa memasak.
  • Jika membeli makanan olahan, disarankan untuk membaca label dan pilih yang kandungan natrium atau sodiumnya rendah. Makanan sangat rendah sodium kandungannya kurang dari 35 mg / pembentangan, sedangkan rendah sodium 140 mg / pembentangan.
  • Pengambilan lebih banyak makanan segar seperti sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Mengapa? Kerana bilangan garam semula jadi rendah. Pilih juga daging segar daripada daging olahan seperti bacon atau sosej.
  • Apabila memasak, gunakan bahan-bahan seperti lada, bawang putih, halia, cili, limau nipis, bunga, tomato, lada, oregano, saderi sebagai rempah, bukannya garam.
  • Jika anda makan di restoran, minta agar bilangan garam dan pelbagai sos dikurangkan.
  • Hadkan penggunaan rempah atau sos yang mengandungi sodium seperti kicap, sos salad, sos tomato, mostar, dan lain-lain.


Meski pengambilan dikurangkan dengan menjalankan diet garam, jangan sampai tubuh kekurangan atau bahkan tidak mendapatkan garam sama sekali. Jika kadar garam dalam darah terlalu rendah, anda boleh terkena penyakit hiponatremia dengan gejala berupa berubahnya keadaan mental, sakit kepala, mual, muntah, keletihan, dan kejang otot.

Related Posts

Elakkan Strok Dan Penyakit Jantung Dengan Diet Garam
4/ 5
Oleh